Автор з того покоління, якому довелось крутити «корбу рапату» і спізнати змалечку, яка «важка чорна житня мука», бо для того, аби її мати бодай пригорщу, треба було спочатку вкрасти (натерти в полі з колосків] зерен, за яких давали тоді як мінімум десять літ. («Як співали жорна»).
Читаючи поезії Данила Теличина, вміщені під рубриками «Отча криниця» та «Мамині вірші», ми пам'яттю ..повертаємось у ті далекі, тяжкі й трагічні роки, що випали на долю дітей воєнного та повоєнного поколінь, котрим навічно врізались у пам'ять, вкарбувались у серці слова: «позика», «жорна», «лобода», «підпалки». «нічні», рядки зі саркастичного фольклору «Ні корови, ні свині, тільки Сталін на стіні...»
Читаєш — і ніби справді дивишся у «вікно в пережите», а чіпка пам'ять виразно рисує епізод за епізодом і про те, «як батько хліб поніс до лісу тим» («Ніч і птаха крик»), котрі не впали у зневіру, не скиглили, як дехто сьогодні — за шматком «дешевої ковбаси», — у них були інші виміри: воля України, а не задоволення поклику шлунка, байдуже з-під якого прапора. Вони свято вірили (віра й дух їхній були незламними), що жертви не марні, були свідомі того, що їх чекає попереду, й уже, коли було «кулі роздано на кожного», вмирали з піднесеною головою, знаючи, що «мертвими поставлять нас під мурами», й просили лиш одного у Всевишнього — дати сили матері це витримати: «Я прошу, мамо, не признайтесь...» («З пісень батьків»), І матері, скріпивши серця, що скапували кров'ю, витримували, не зізнавались.
Прив'язали до воза. Татари?
Тільки де там татарам до цих —
то замало сказать яничари,
світ не знав ще убивців таких.
[«Молитва до чужої матерія].
Минали роки... Земля заліковувала рани, оживали села, вставали з попелу зруйновані міста, налагоджувалось сяке-таке життя, а на наші ще не сформовані душі щодень сильніш обвалювався шквал брехні, лицемірства, святотатства. Нас поволі, стиха, підступно привчали забувати, хто ти, чиє твоє коріння... «Чуже навчили цілувати і жить без отчого тепла» («Двох правд нема»).
Згадаймо, як хрестили, одружували, хоронили... Через це нині «Отцівщини поріг пече вогнем... І матінка запитує мене: Чому не всім прощальні дзвони грали?»
Хоча й лукавили, не раз ішли проти власного сумління, «чуже цілували», але десь у глибинах жевріло й не згасало наше національне, котре сьогодні не дає впасти у розпач, хоча й
...нелегко починати знову
життя на чистому,
на білому, як сніг. І вздовж,
і впоперек
у кирзових
по наших болях пройдено —
болить!
Я весь затоптаний,
замирзаний,
порадьте,
як по білому ступить?
(«Порадьте»).
А чи не пізно починать усе заново? Адже вже давно «юність відлюбила» й «останні біжать поїзди», біжать до тої кінцевої зупинки... («Наосліп». А ось і вона:
Остання вже?..
Ба, ні, мій потяг свище далі.
Не вечір ще.
(«Давай»].
Воістину, пане Даниле! Не вечір ще! Жиймо! Пройшовши через покаяння, через духовне очищення, станьмо навколішки перед Всевишнім і помолімось!
«Ти один
над червоним,
над жовтим,
над синім,
нероздільний,
як крапля води.
Отче наш...
Ти всесильний,
і це нам прости».
[«Отче наш»}.
Одриваючись од «Вікна в пережите», з тривогою вдивляюсь у сучасне, не забуваю поетове:
...а якщо, б і знову Муравйови,
скільки встало б нас під Крутами тепер?
[«Про Крути пам'ятаймо»).
Ой, не риторичне це запитання! Зовсім ні. Зізнаймось перед собою, перед пам'яттю тих, хто перед лицем смерті просив у матері лише одного — «Не признайтесь!», котрі віддали життя за волю України. За оту саму волю, котру нині деякі наші громадяни проклинають, наче оті жиди, котрих Мойсей аж сорок літ водив по пустелі, й скиглять за рабством і ждуть слушної миті, аби стрімголов побігти у наймити до «старшого брата»,
Отож запитую я, панове, чи багато з нас готові підвестися з м'якої канапи, відірватись од кольорового телевізора, полишити сите життя, гарячі жіночі стегна й піти у ліси, у безвість?
Вірші Данила Теличина з циклів «Отча криниця» та «Мамині вірші» нагадують, будять, застерігають і пробуджують тих, хто досі спить або мріє про «оновлений рай»...
Нехай не складеться враження, що перша книжечка Данила Теличина «Вікно в пережите» аж надто заполітизована. Зовсім ні.
З решти трьох рубрик, назви яких самі за себе говорять («Світло твоїх долонь», «Сонети в розлуці», «Жовте листя»), перед нами постає самобутній лірик. Тут пульсує гарячий струмінь як нерозділених перших почуттів, так і назавжди втраченого кохання. Ліричні поезії світлі, чисті, легко лягають на душу.
В особі Данила Теличина маємо. непересічного поета, і кожен, хто візьме в руки цю книжечку, переживе немало щемких хвилин від зустрічі з прекрасним. Поезії світлі, чисті, без модерністичних викрутасів, коли читачеві пропонують розв'язувати ребуси та відгадувати загадки... Лише одна — (на мою думку, «Рандеву») випирає із загального контексту своєю грубуватістю. Ріжуть слух слова: «Горілиць лягла скажена сука...» та «Ви, мужло, ніколи не кохали...», яких більше ніде не подибуєш у прекрасній збірці «Вікно в пережите».
Данило СИВИЦЬКИЙ
с. Мшанець Теребовлянського району. |